Stress door thuiswerken, hoe ga je daarmee om?Nog steeds werken veel Nederlanders thuis. Intussen raken we er steeds meer aan gewend. Nu de kinderen weer naar school en/of de opvang gaan, is de druk er een beetje af. Maar alsnog kan thuiswerken nogal wat stress opleveren. Hoe zorg je ervoor dat je minder stress door thuiswerken hebt?

Bijna iedereen die thuiswerkt geeft aan, dat de grootste stressfactor is het moeite hebben met concentreren. In huis is er veel meer afleiding. Deze tips helpen je om je productiviteit te verhogen en stress te verminderen.

1. Maak onderscheid tussen werktijd en privétijd
Het is heel verleidelijk: meteen aan het werk gaan, tussendoor de kinderen helpen, dan weer wat mailtjes wegwerken, even het huis stofzuigen, boodschappen doen en dan nog een paar uur achter de computer kruipen voordat de kinderen thuis zijn. En o ja, als ze op bed liggen, moeten die rapporten ook nog “even” gedaan worden. Als je niet oppast, vloeien bij thuiswerken vloeien alle activiteiten zo in elkaar over. Probeer dat te voorkomen, door structuur in te bouwen. Werk in duidelijke tijdblokken. En als het mogelijk is, draag dan de zorg voor de kinderen samen. De één houdt zich bezig met de kinderen, terwijl de ander zich kan concentreren op zijn/haar werk.

2. Blijf communiceren met je collega’s
Het gevaar is groot dat je tijdens het thuiswerken op je eigen eilandje terechtkomt. De stap om even met je collega’s te sparren is groter. Maar het is belangrijk om dit toch te blijven doen. Laat het weten als iets even niet lukt. En accepteer dat je even wat minder productief zult zijn. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Zolang je maar eerlijk bent over wat lukt en wat niet lukt.

3. Bouw genoeg pauzes in
We hebben de neiging om te denken dat we altijd “aan” moeten staan. Maar dat is onmogelijk. Ook al heb je het idee dat je nu minder productief bent, dat los je niet op door dan maar langer door te gaan. Op een gegeven moment zit je hoofd vol en moet je je gedachten ordenen. Zorg er dan ook voor dat je voldoende pauzes inbouwt in je dagelijkse routine. Ga even lekker naar buiten om een rondje te lopen of ga even met een kop thee/koffie op de bank zitten. Zo laad je jezelf weer op voor de rest van de dag.

4. Zorg voor een goede werkplek
Niet alleen je geest moet je goed verzorgen, ook je lichaam moet zich prettig voelen. De keukentafel is leuk om aan te eten, maar voor een werkdag van 8 uur is het niet de meest ideale plek. En een laptop is handig, maar uren achter elkaar naar zo’n schermpje turen is het ook niet helemaal. Nu is het moment om te investeren in een goede stoel en een beeldscherm. En als je dan toch bezig bent, dan is een koptelefoon wellicht ook geen slecht idee. Handig om ongestoord met collega’s, klanten en leveranciers te kunnen videobellen. Ook is het een goed idee om een plekje in huis in te richten als vaste werkplek. Zo weet iedereen dat je aan het werk bent als je daar zit. En je maakt voor jezelf een duidelijk onderscheid tussen werkplek en de rest van het huis.

5. Stel duidelijke doelen
Bepaal voor jezelf per dag wat je die dag af wilt hebben. Zorg ervoor dat dit duidelijke, realistische doelen zijn. Verdeel grotere klussen onder in kleinere werkzaamheden. Hou er daarbij rekening mee dat je op je werk ook niet acht uur productief bent, dus verwacht dat thuis ook niet van jezelf. En heb je een doel gehaald, dan mag je jezelf best even belonen.

Met deze tips hou je hopelijk de stress door thuiswerken binnen de perken. Ervaar je alsnog veel stress? Dan heb je wellicht last van chronische stress. Welke vorm van stress je ook ervaart, bij GGZ Heuvelrug helpen we je graag om je stress onder controle te krijgen. Wij hebben een programma ontwikkeld waarin je leert om 24 uur per dag je stress-systeem te reguleren! Meer informatie over dit unieke programma vind je op de website van MindKing.

Doe de stresstest
Ben je benieuwd hoe hoog jouw stressniveau is? Beantwoord de 10 vragen van onze stresstest en je weet het binnen enkele minuten!